Ergotherapie
In de kleutertijd op school kunnen zich problemen voordoen tijdens het knutselen, het spel, het aankleden, het samen spelen of de zelfverzorging. Bij lagere schoolkinderen kunnen er bijvoorbeeld op school moeilijkheden zijn bij het kleuren, knippen, plakken, schrijven, het werktempo, het rekenen, de ruimtelijke oriëntatie en de concentratie. In de thuissituatie kunt u moeilijkheden zien tijdens aan het aankleden, veters strikken, zelfstandig eten, zelfverzorging, het plannen of het spelen.
Bij B(r)abbel vinden we het belangrijk dat uw kind zich op een eigen, fijne en leuke manier ontwikkelt. Ieder kind is uniek. Het is belangrijk dat tijdens de ontwikkeling van het kind zowel de motorische, cognitieve als procesvaardigheden verbeterd worden.
Centraal staan hier de ervaring en kennis van deze vaardigheden. We vertrekken ten alle tijden vanuit het kind en zijn/haar hulpvraag, en hou dit constant voor ogen in de behandelingen. Daarnaast wordt er nauw samengewerkt met de omgeving van uw kind, zoals het gezin, de school en andere professionals.
Elk kind of jongere tussen de 0 en 18 jaar die problemen ervaart in het dagelijks handelen is bij mij aan het juiste adres. De moeilijkheden/problemen kunnen zich voordoen in de grof/fijn motorische vaardigheden, cognitieve vaardigheden, zelfredzaamheid, lateralisatie, executieve functies zoals organisatie, planning, aandacht en concentratie, emotie-regulatie, werkgeheugen, taakinitiatie, reactie-inhibitie, metacognitie.
Een aantal voorbeelden om het specifieker te maken:
Grof/fijne motoriek:
-
Mijn kind is grof in zijn motoriek, hij beweegt zijn armen/benen heel stroef.
-
Mijn kind maakt geen vloeiende armbewegingen, waardoor het schrijven heel hoekig is.
-
Mijn kind heeft moeite met schrijven/kleuren.
-
Mijn kind heeft een verkeerde pengreep.
-
Mijn kind heeft moeite met het knippen.
-
Mijn kind gebruikt zowel de linker- als rechterhand bij het uitvoeren van activiteiten.
Cognitieve vaardigheden:
-
Mijn kind heeft moeite om een puzzel te maken.
-
Mijn kind kan geen spiegelingen maken of maakt juist een spiegeling van getallen/letters.
-
Mijn kind heeft problemen met het bouwen van constructies, zoals lego, duplo, ....
-
Mijn kind heeft het moeilijk om een patroon te volgen.
Zelfredzaamheid:
-
Mijn kind heeft moeite met zich zelfstandig aan te kleden.
-
Mijn kind krijgt zijn/haar knoopjes, ritsen niet zelfstandig dicht of kan geen veters strikken.
-
Mijn kind heeft moeite met het hanteren van bestek.
Laterisatie:
-
Mijn kind kan met zijn/haar handen de eigen middellijn van het lichaam niet overschrijden.
-
Mijn kind heeft geen voorkeurshand.
-
Mijn kind heeft moeilijkheden bij het automatiseren van dagdagelijkse en schoolse vaardigheden.
-
Mijn kind kan de ruimtelijke begrippen zoals links, rechts, voor, achter, boven, onder, eerst, ... moeilijk toepassen.
Executieve functies:
Organisatie:
-
Mijn kind heeft een chaotische werkruimte.
-
Mijn kind begrijpt de structuur van de werkboeken niet.
-
Mijn kind kan de juiste materialen niet klaarleggen voor een taak.
Planning:
-
Mijn kind kan geen schema’s/samenvattingen maken.
-
Mijn kind kan geen planning maken/volgen.
-
Mijn kind kan geen taak afmaken voor de start met een nieuwe taak.
-
Mijn kind kan moeilijk opdrachten uitvoeren die uit meerdere stappen bestaan.
Aandacht en concentratie:
-
Mijn kind is met andere dingen bezig dan die gevraagd worden.
-
Mijn kind kan zich slecht concentreren.
-
Mijn kind is snel afgeleid door geluiden of beelden.
Emotieregulatie:
-
Mijn kind heeft het moeilijk om gepast te reageren in bepaalde situaties.
-
Mijn kind heeft het moeilijk om zijn emoties uit te drukken en erover te praten.
-
Mijn kind durft geen hulp te vragen.
-
Mijn kind kan moeilijk omgaan met teleurstellingen.
Werkgeheugen:
-
Mijn kind heeft moeilijkheden om eenvoudige en meervoudige opdrachten uit te voeren.
-
Mijn kind kan geen instructies herhalen.
-
Mijn kind kan moeilijk informatie vasthouden en bewerken.
Taakinitiatie:
-
Mijn kind kan moeilijk starten aan zijn huiswerk/taak.
-
Mijn kind heeft het moeilijk om een opdracht direct uit te voeren op een efficiënte wijze.
Reactie-inhibitie:
-
Mijn kind kan zich moeilijk houden aan regels.
-
Mijn kind kan moeilijk de beurt afwachten tijdens een spel.
-
Mijn kind kan zijn gedrag moeilijk op tijd stoppen.
Metacognitie:
-
Mijn kind is zich moeilijk bewust van zijn eigen gevoelens.
-
Mijn kind kan moeilijk oplossingen voor problemen bedenken.
-
Mijn kind begrijpt moeilijk wat het effect is van eigen gedrag op anderen.
-
Mijn kind heeft het moeilijk om doelgericht te handelen en plannen uit te voeren.
​
TYP10-cursus:
Werken op tablet, laptop wordt tegenwoordig meer en meer aangeboden in het onderwijs. Dit geeft sommige kinderen extra druk omdat het typen niet snel genoeg gaat.
Daarom geeft ik unieke typcursussen in kleine groepjes op een speelse manier. Wil je je hiervoor inschrijven, geeft dan alvast een seintje.
Om het typen zo goed mogelijk te integreren worden alle leerkanalen gelijktijdig aangesproken zoals auditief, visueel, motorisch-tactiel, geheugen, redeneren…
Het wordt op een speelse manier aangeleerd zodat de kinderen gemotiveerd blijven. De leerlingen zijn bewust met iets anders bezig om het onbewuste in één keer te automatiseren.
Tijdens deze unieke lessenreeks wordt er gebruik gemaakt van kleurtjes, figuurtjes, versjes, verhaaltjes, spelletjes, invuloefeningen, denkoefeningen,... We geven een optimale ondersteuning zonder tijdsdruk.
​
Loopt jouw kleuter/kind/puber toch wat vast, dan help ik je graag om hem/haar in zijn kracht te zetten. Of wil je je inschrijven voor een leuke typcursus? Dan ga ik graag op weg met jou!
Stuur hiervoor een berichtje naar ergo(at)brabbel.be of bel even 0474 51 56 06.